Thursday, February 3, 2011

Sejarah Imlek / Tahun Baru China

Sejarah Imlek




Asal-usul perayaan Tahun Baru Cina terlalu tua dan lama untuk dikaji. Walau bagaimanapun, pendapat umum mengatakan, perkatan Cina, ‘Nian’ atau yang bermaksud ‘tahun’ dalam bahasa Melayu, adalah nama untuk raksasa yang sering mencari mangsa pada malam sebelum tahun baru bermula.


Menurut lagenda, Nian mempunyai mulut yang sangat besar, dan mampu menelan banyak manusia dengan satu gigitan. Manusia pada waktu itu sangat takut akan raksasa Nian ini. Pada satu hari, kebun buluh yang berdekatan kampung orang-orang cina terbakar. Buluh-buluh yang terbakar itu meletup dan mengeluarkan bunyi yang sangat kuat seperti mercon. Ini telah menakutkan Nian lalu ia tidak berani untuk pergi brdekatan dengan kampung itu. Orang-orang tua juga telah berpesan agar orang-orang kampung menggantungkan kertas berwarna merah di pintu-pintu dan tingkap-tingkap rumah mereka pada setiap waktu menjelangnya tahun baru, dikhuatiri Nian akan mengganas semula. Warna merah sangat ditakuti oleh Nian, dan mampu menghalau raksasa itu.

Hasil Browsing Gambar Nian :
Spoiler for Nian:


Begitulah lagenda yang dipercayai oleh masyarakat Cina. Amalan bermain mercun dan menggantung kertas merah masih diteruskan hingga hari ini, walaupun ada di antara masyarakat muda-mudi Cina tidak tahu tujuan sebenar amal tersebut dilakukan. Mereka hanya beranggapan bahawa amalan tersebut cuma akan menceriakan lagi sambutan tahun baru.


Angpau



Antara sebab mengapa Tahun Baru Cina dinanti-nantikan oleh kanak-kanak ialah pemberian ‘angpau’ atau sampul merah yang berisi duit. Bagi yang belum menikah, mereka layak untuk menerima angpau.


Pemberian wang atau angpau ini adalah untuk mengucapkan selamat bagi tahun tersebut dan berharap memperolehi kekayaan dan nasib yang baik untuk tahun tersebut. Wang tersebut juga boleh digunakan untuk membayar hutang yang tertunggak.

Kalo Berkenan bisa donk angpau nya
sekalian di rate 5 ya
Quote:
Gong Xi fa Cai

SUMBER


Tambahan dari agan Zhuney :

Quote:
Originally Posted by zhuney View Post
tambahan nih

Mercon dan Tarian Singa
Spoiler for Mercon:


Pantangan/ larang dan perlakuan ketika sambutan Tahun Baru Cina
Spoiler for Pantangan:


Aktivitas di Tahun Baru
Spoiler for Aktivitas:


Kebersihan dan penampilan diri
Spoiler for Penampilan:


Kalender Lunar Cina
Spoiler for Kalender:


Hiasan Tahun Baru Cina
Spoiler for Hiasan:


Jeruk
Spoiler for Jeruk:


Kantong Manisan
Spoiler for Manisan:

Kantong manisan ada yang berbentuk bulat atau segi mempunyai pelbagai jenis manisan agar Tahun Baru dimulakan dengan penuh ‘kemanisan’. Setiap manisan dalam kantong melambangkan tuah yang tersendiri:

* manisan tembikai - melambangkan pertumbuhan dan kesihatan yang baik

* kuaci - malambangkan kegembiraan, kebenaran dan kejujuran

* butir leci - melambangkan ikatan kekeluargaan yang erat

* kumkuat (sejenis jeruk) - kekayaan

* manisan kelapa - keakraban

* kacang tanah - kehidupan berkekalan

* longan - melambangkan seseorang akan memperoleh banyak anak lelaki yang baik

* buah teratai - banyak anak

No comments:

Post a Comment